Limburg.reismee.nl

Maandag 22/9

Vandaag gaan we naar Hoensbroek. Via een mooie route binnendoor rijden we er naar toe, de route voert ons een stuk door Duitsland we rijden door leuke kleine dorpjes. Ook het weer werkt weer mee, het zonnetje laat zich regelmatig zien. Hoensbroek was in de 14 e eeuw Brabants . In 1375 begon men er een kasteel te bouwen, in 4 fases werd er het kasteel gebouwd het huidige kasteel Hoensbroek. Vandaag brachten graaf van Dolder tot Mooiman en baron Mooiman tot van Dolder er een staatsbezoek. De bokkenrijders speelden ook een grote rol in dit kasteel. Het kasteel is het grootste van Nederland en verkeerd in een zeer goede staat. Wij krijgen een gidsje mee en krijgen zo een mooie rondleiding met veel informatie. Trapje op en trapje af krijgen we vele zalen en secreten te zien. Bijna iedere zaal heeft zijn eigen secreet. wat is dat dan wel? Een toilet dat eigenlijk buiten de muren van het kasteel gebouwd is. je haalt het deksel uit de houten bank en kijkt regelrecht in de gracht. Zodoende valt alles wat je lichaam verlaat regelrecht in de gracht. Ook hield men er rare eetgewoontes op na, men at door totdat het de neusgaten uitkwam, vandaar dat er in de eetkamer een zogenaamd kotsgat zit. Ook dit komt uit boven de gracht.( tja ik had toch niet gezegd dat je dit verhaal voor het eten moest gaan lezen) We hebben een leuke tijd in het kasteel en met veel pijn en moeite verlaten we het kasteel. We stappen nog niet in onze KIA maar lopen naar het centrum van Hoensbroek waar we een kerkje bezoeken de kleine Sint Jan. Een kerk die gebouwd is met grote mergelblokken. Mergel is een zachte steensoort die gezaagd wordt uit de mergelgrotten. De steen is zoals gezegd zacht en je kan bijvoorbeeld met een sleutel je naam er in krassen, wat helaas veelvuldig gedaan wordt. Mergel is een steensoort die veel vocht onttrekt uit de omgeving. Zelf ben ik ooit in een mergelgrot geweest en je merkt dat je al heel snel een droge keel krijgt. Als je verdwaalde in zon grot dan droogde je snel uit. Vandaar de term uitgemergeld. Zo wordt het toch ineens weer een heel leerzaam verhaal. Bij thuiskomst kunnen we bij ons eigen kasteel nog lekker buiten zitten in de tuin.

p

Goede keus dat kasteel in Hoensbroek. Zeker met de M kaart. Een van de grootste en mooiste kastelen van Nederland. Zijn jullie in de geheime kamer geweest? Morgen wordt het een zonnige dag. Ik ben benieuwd naar het reisdoek.
Groetjes L en P

Reisdoel dus!

J

Ja we zijn in de verburgenis geweest.
Wind en weder dienende is ons plan morgen Thorn

Henk Franssen

deze bescheiden jongen uit Utrecht groet de beide kasteelheren. wie het breed heeft..........

p

Goede keus! Prachtig stadje. De kleur krijgen jullie daar wel uitgelegd. Vergeet niet de Kapel onder de Linden te bezoeken. Deze ligt op ongeveer 2 km. buiten het historisch centrum. Veel plezier morgen.
L en P

Tine Hofman

zo zie je maar dat je veel kunt leren in dit kleine landje !!!Lijkt me handig zo'n wc.... behalve waar het buiten komt, maar daar woonden en werkten het gewone volk (!!!!!!) en daar hadden de bewoners niks niemendal mee te maken. Feodaal tot en met, daar werden die kasteel heren en dames mee opgevoed...
Jullie treffen evenwel buitengewoon weer, wat natuurlijk echt een geluk is, hoef je allemaal niet zo op jassen en dergelijke te passen als je ze mee moet nemen.
Ik groet jullie vanaf deze plek (je weet waar ik zit tenslotte), geniet van het mooie weer en vooral van elkander !!!!!

Lievvzz
Tine